Petra Mulhof



Laat ik iets meer vertellen over mij. Mijn naam is Petra Mulhof en ben ruim twintig jaar werkzaam in het primair basisonderwijs. Naast mijn werk als Remedial Teacher werk ik ook dagen als groepsleerkracht in Dronten. Deze combinatie vind ik heel fijn omdat ik het leerzaam vind om zowel voor de groep te staan en ook iets kan betekenen voor leerlingen in één op één setting. Het contact houden met de werkvloer zorgt er bovendien voor dat ik van nieuwe ontwikkelingen in het basisonderwijs op de hoogte blijf.

Tijdens mijn loopbaan heb ik ervaring op gedaan met leerlingen met een leerachterstand, dyslexie, dyscalculie, maar ook hoogbegaafde leerlingen.

Daarnaast ben ik 10 jaar werkzaam geweest als Intern begeleider in Flevoland. Door deze ervaring ben ik bekend met de gangbare routes als er extra hulp nodig is.

Ik heb een Master SEN Remedial Teaching behaald in 2013 en heb veel kinderen op hun eigenwijze weg mogen helpen. In deze opleiding heb ik geleerd wat effectief is voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.

Ik ben geaccrediteerd Coach Hoogsensitiviteit sinds 2021. Voor kinderen met HSP kan de wereld overweldigend zijn. Maar hun gevoeligheid is ook hun kracht. Samen met de Tweeluikopleiding tot Kindertalentenfluisteraar heb ik geleerd om te starten met het kijken naar wat er wel goed gaat. Iedere kind heeft meerdere talenten.
Bij vermoedens van dyslexie kan ik een diagnostische screeningstest afnemen, de zogenoemde DST. Deze informatie kan waardevol zijn bij een aanmelding.
Mijn werkwijze kenmerkt zich door de aanpak van ¨Het leren zichbaar maken¨ waarbij doelgericht werken, het opstellen van succescriteria en het geven van feedback belangrijke onderdelen zijn. In 2020 heb ik de opleiding De grondslag van het leren zichtbaar maken gevolgd


Met passie en gedrevenheid werk ik iedere dag samen met kinderen en ouders om steeds een stapje verder te komen. Niets is zo mooi wanneer een kind zegt: ¨Ik snap het nu juf, ik kan het nu zelf!"
Mijn werkwijze berust op de volgende pijlers:

Relatie, competentie en autonomie (Luc Stevens, 2002).

Een goede behandeling valt of staat met de relatie tussen de remedial teacher en het kind. Het is belangrijk dat het kind zich veilig en begrepen voelt om tot leren te komen, foutjes durft te maken en dat mag er allemaal zijn!

Kinderen willen het graag zelf kunnen daarom bouwen we samen naar autonomie.

Eerst doe ik het voor, dan doen we het samen en daarna kun je het helemaal zelf. Zo ben je compentent geworden.

Op jouw eigen eigenwijze manier!


Ik ben lid van de Landelijke Beroepsgroep Remedial Teachers. Op deze manier blijf ik geïnformeerd en up-to-date op het gebied van leerproblemen en effectieve aanpakken.

OVER MIJ

H3